mandag 5. mai 2014

Ikke bygg i matfatet! (Debattinnlegg refusert av Aftenposten)



Kjære debattant,

Takk for debattinnlegget du sendte Aftenposten.

Vi velger å takke høflig nei til ditt innlegg denne gang.

Den daglige tilstrømningen av nye manuskripter til debatt- og kronikksidene er så stor - opp til 100 artikler - at vi er nødt til å si nei takk til det aller meste.

Du er velkommen til å sende oss innlegg ved senere anledninger.

Vennlig hilsen
Aftenpostens debattredaksjon

(Denne e-posten er sendt fra en adresse som ikke overvåkes. Svar til denne adressen blir ikke lest.)


-----------ja, ja, så les det heller her:

Ikke bygg i matfatet, bygg heller annerledes

Eva Falleth og Elin Børrud, professorer i By- og regionplanlegging, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås

I Aftenposten lørdag 26.april spør Ruth Davey Eig hvor klokt det er «å bygge i matfatet».  Trondheim bystyre vil omdisponere 1050 mål matjord til boligbygging. Eig hevder at boligbehov er prioritert på bekostning av jordvern. Spørsmålet er om det også er andre hensyn som er prioritert på bekostning av dyrkbar mark.
Byutvikling er en kamp om arealer som politikerne håndterer gjennom arealplanlegging. Planleggingen skal vurdere utbyggingsbehov opp mot mange sektorinteresser. Det skaper motstand. Naturvernere protesterer mot nedbygging av natur- og friluftsområder, kulturminneinteresser mot at nytt erstatter gammelt, og transportsektoren mot dårligere sikkerhet og fremkommelighet. Nabolag protesterer nesten uansett. Og alle mener det er deres interesser har tapt mest. Slik er et godt demokrati. Vi har alle rett og plikt å ivareta våre interesser gjennom arealplanleggingen.

Vern av produktiv matjord er en sektorinteresse som vi bør ha høy prioritert. Bygger vi i matfatet, bygger vi oss sårbare.  Norge er et skrint og klimauvennlig land for matdyrking. Vi er ikke selvforsynte med mat og det er betydelig risiko å bygge ned den nasjonale matsikkerheten.  
Et bærekraftig perspektiv tar hensyn til fremtidige generasjoners behov. Dette betyr at vi må bygge boliger, skoler og arbeidsplasser og samtidig ha fokus på bærekraftig utvikling – også matsikkerhet. Vi ser tendenser til at jordvern er i ferd med å skape samfunnsengasjement også utenfor landbruksektoren. Et samfunnsengasjement om matsikkerhet vil styrke jordvern ettersom landbruksnæringen og landbruksforvaltningen alene ikke greier å sikre matjorda mot nedbygging.

Vi må tenke nytt om byutviklingen. Den store befolkningsutviklingen krever utbyggingsområder. Nasjonal politikk er å få mer arealeffektive og tettere byer. Det er ledige utbyggingsarealer i de fleste storbyene, men neppe tilstrekkelig på lang sikt.  Både tettere byer og byutvidelser krever at vi får nye perspektiver på forvaltning av kulturminne- og naturverdier. Arealeffektive byer kan skape nye urbane kvaliteter. Det forutsetter at myndighetene og private aktører samarbeider bedre om vern og utvikling og at planleggingen blir et redskap for en integrert byutvikling – ikke sektorkamp. Lykkes ikke dette, tror vi presset på «ledige» jorder vil fortsette.  

4 kommentarer:

  1. DETTE ER IKKE EN SPIT. STOLER PÅ FLOTT DR ISIKOLO TIL Å HJELPE DEG MED DINE PROBLEMER.
    Mitt navn er Senna Rayan. Flott DR ISIKOLO er virkelig kraftig og vet hvordan han skal gjøre jobben sin perfekt. Hvis ikke for ham kunne jeg ikke forestille meg hva som ville ha skjedd. Eksmannen min tok alltid opp en krangel med meg og mishandlet meg alltid. Han begynte å oppføre seg rart og morsomt og forlot meg uten grunn for en annen dame. Jeg trodde alt håp var ute. Jeg søkte etter hjelp på internett og kom over DR ISIKOLO. Jeg så så mange vitnesbyrd om ham. Jeg var glad, og jeg kontaktet ham på e-posten hans og fortalte ham hva som foregikk. Han lo og forsikret meg om å roe meg ned at han vil hjelpe meg og at eksen min vil komme tilbake og trygle meg. Han gjorde arbeidet sitt og trollbandt for meg, og i løpet av 2 dager kom min eksmann og ba om unnskyldning akkurat som han fortalte meg. I dag bor vi begge sammen, og vi er enda mer forelsket enn hvordan vi pleide å være før han dro. Kontakt den store DR ISIKOLO for din egen hjelp. Du kan kontakte ham på e-post: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan også WhatsApp/Viber ham på +2348133261196.

    SvarSlett
  2. Jeg er imponert over de gode gjerningene til DR ISIKOLO. Jeg har min eksmann tilbake. Jeg heter Veronica Adrian. Gud brukte virkelig denne mannen til å hjelpe min situasjon. Vær så snill, hør mine ord hvis du leter etter en trollformler som kan hjelpe deg, kontakt Dr Isikolo. Han er den beste trollformleren som hjelper deg i dag. For to år siden hadde jeg og mannen min en stor krangel som førte til at vi skilte oss. Det var et helvete for meg og gutten min at vi måtte flytte til en annen by. Jeg ble aleneforelder. Jeg møtte bare Dr ISIKOLO for ca. 2 uker siden, og da jeg fortalte ham om situasjonen min og han ba meg ikke bekymre meg for det. I løpet av to dager kom min eksmann tilbake til meg. Det skjedde en tirsdag morgen da jeg fikk en telefon hjemmefra (foreldrene mine) at han har lett etter meg. Alt skjedde fordi jeg fulgte prosessen og han gjenopprettet kjærligheten og lykken mellom og mannen min. Jeg er en veldig glad kvinne med alt som har skjedd i livet mitt. Hvis du ønsker å kontakte en tryllekunstner, møt Dr Isikolo og du vil bli overrasket over de fantastiske endringene i livet ditt. E-posten hans er: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan også Whatsappe ham på +2348133261196. kontakt ham og han vil svare deg.

    SvarSlett
  3. Jeg deler dette vitnesbyrdet til partnere som lider i forholdet sitt fordi det finnes en varig løsning.

    Mannen min forlot meg og våre 2 barn for en annen kvinne i 3 år. Jeg prøvde å være sterk bare for barna mine, men jeg kunne ikke kontrollere smertene som plager hjertet mitt. Jeg ble såret og forvirret. Jeg trengte hjelp, så jeg forsket litt på internett og kom over et nettsted der jeg så at Dr. DAWN ACUNA, en trylleformler, kan hjelpe til med å få elskere tilbake. Jeg tok kontakt med henne og hun ba en spesiell bønn og trollformler for meg. Til mine overraskelser kom mannen min hjem etter 3 dager. Det var slik vi ble gjenforent igjen og det var mye kjærlighet, glede og fred i familien.

    Du kan også kontakte Dr. DAWN ACUNA for rask løsning.
    1) Hvis du vil gjenforenes med kjæresten din.
    2) Hvis du trenger fred/ glede/ lykke i ekteskapet ditt.
    3) Hvis du ønsker å behandle infertilitet.
    4) Hvis du ønsker å kurere noen form for sykdom, kreft/hiv/blokkrør/etc.
    5) Hvis du ønsker å tiltrekke deg noen inn i livet ditt.
    Whatsapp: +2348032246310
    E-post: dawnacuna314@gmail.com

    SvarSlett
  4. Min ekteskapsreise startet for noen måneder siden da min kone på 22 år endret meg for en mann 10 år yngre. Jeg er 57 og hun er 55. Jeg gikk gjennom ørkenen og under reisen fant jeg doktor Isikolo. Gud brukte ham til å helbrede mitt knuste hjerte og tok bort smertene mine med sin Kraftige kjærlighetsform. det var vanskelig for meg å prøve å få henne hjem uten å lykkes, og det ble en smerte for barna mine og jeg. Jeg stoler på Herren og vet at han kommer til å gjenopprette ekteskapet mitt. jeg forklarte alt til ham, og han fortalte meg hva jeg skulle gjøre, og han gjorde sin del, og min kone kom hjem til meg og barna våre på mindre enn to dager. Vi må ha tro. Tro er forsikring om ting vi håper på og overbevisning om ting vi ikke ser. Menn og kvinner vennligst ikke gi opp, Gud kan bruke doktor Isikolo til å gjenopprette ekteskapet ditt eller forholdet ditt. Ikke mist håpet. Du må bli forelsket i Herren.
    Kontakt lege Isikolo For en kraftig kjærlighetsform sendt fra Gud. via e-post: isikolosolutionhome@gmail.com eller WhatsApp på: +2348133261196

    SvarSlett